Nieuwe gokbelasting kan spelers richting buitenlandse casino’s jagen

Dat de gokbelasting in 2026 stijgt naar 37.8% is al langer geweten. De maatregel is bedoeld om extra inkomsten te genereren voor de staatskas, maar heel wat betrokkenen zijn helemaal niet te vinden voor dit idee. Volgens experten in de gokindustrie zou de verhoging van de belasting op kansspelen wel eens kunnen leiden tot het tegenovergestelde effect. Het zou zomaar kunnen dat spelers hun geluk proberen in het buitenlandse of illegale gokcircuit. 

Spelers zien meer kansen bij het illegale circuit

Sinds de legalisering van online kansspelen op 1 oktober 2021, is er veel geïnvesteerd in het creëren van een veilige, gereguleerde en gecontroleerde gokindustrie. De bedoeling was om spelers weg te houden van onbetrouwbare, illegale goksites en hen naar gelicenseerde, transparante aanbieders te leiden. Dat beleid leek effect te hebben, maar al gauw voelden legale casino’s zich benadeeld. Buitenlandse platforms die opereren zonder vergunning in Nederland, hoeven deze belasting namelijk niet af te dragen. Zo kunnen casino’s zonder storting bijvoorbeeld hogere uitbetalingen aanbieden, lagere rakes rekenen of aantrekkelijkere bonussen geven. Voor de speler die op zoek is naar maximale winstkansen, kan dat verschil al snel doorslaggevend zijn.

Oneerlijke concurrentiestrijd?

Met een belastingdruk die in 2026 zal oplopen tot 37.8% zal het er niet op beteren. Voor veel aanbieders wordt het daarom financieel steeds lastiger om concurrerend te blijven. De situatie zet legale operators klem: ze worden geacht te investeren in een verantwoord en veilig spelaanbod, maar zien hun financiële speelruimte steeds kleiner worden. 
De Kansspelautoriteit heeft in een reactie laten weten zich zorgen te maken over de mogelijke gevolgen: “Als de legale markt te onaantrekkelijk wordt, zullen spelers hun heil elders zoeken. En dat betekent minder toezicht, minder bescherming en meer risico’s voor spelers.” 
De toezichthouder benadrukt dat het succes van het Nederlandse kansspelbeleid valt of staat met het zogenaamde kanalisatiebeleid, het vermogen om spelers binnen de legale, gereguleerde markt te houden. Volgens Europese normen wordt een kanalisatiegraad van 80% als ‘gezond’ beschouwd. Nederland zat daar tot voor kort boven, maar als de huidige koers wordt doorgezet, dreigt dat percentage te kelderen.

Belastingverhoging onderdeel van een breder politiek compromis

De verhoging van de kansspelbelasting komt voort uit de zogeheten ‘Voorjaarsnota’. In deze nota wordt gezocht naar manieren om gaten in de begroting te dichten. Zo moet de hogere belasting op online kansspelen in 2025 zo’n 200 miljoen euro extra opleveren. Hoewel dit op papier een efficiënte manier lijkt om snel extra inkomsten te genereren, wijzen critici op de mogelijke langetermijngevolgen. Hogere belastingdruk betekent voor legale aanbieders lagere marges en minder ruimte voor investeringen in verantwoord speelgedrag, klantenservice, technische innovaties of marketing. Tegelijkertijd blijven buitenlandse, niet-gereguleerde aanbieders buiten schot.

Brancheverenigingen VNLOK en NOGA noemt de maatregel ‘kortzichtig en riskant’. Wat op korte termijn misschien een financiële meevaller lijkt, kan op termijn juist geld kosten,” stelt een woordvoerder van VNLOK. “Wanneer spelers uitwijken naar illegale aanbieders, daalt niet alleen de belastingopbrengst, maar ook het toezicht en de bescherming van spelers verdwijnen. Dat kan leiden tot meer gokproblemen én extra druk op de zorg.”

Wat betekent dit voor de speler?

De gemiddelde online gokker merkt op korte termijn wellicht niet onmiddellijk het verschil: de meeste aanbieders zullen hun aanbod niet van de ene op de andere dag aanpassen. Maar achter de schermen wordt er al flink gerekend. Als de marges kleiner worden, kunnen operators ervoor kiezen om bonussen te verlagen, promoties in te perken, VIP-programma’s te cancelen of minder aantrekkelijke games aan te bieden. In extreme gevallen zou een aantal kleinere aanbieders zelfs kunnen besluiten de Nederlandse markt te verlaten.

Spelers die ontevreden zijn over het aanbod of het uitbetalingspercentage in Nederland, kunnen in de verleiding komen om hun heil te zoeken op buitenlandse sites. Hoewel dit officieel verboden is, is handhaving ervan complex. Illegale aanbieders zijn vaak moeilijk te traceren, en spelers worden zelden vervolgd.

Alternatieven voor de belastingverhoging?

Sommige experts pleiten ervoor om de gokbelasting minder abrupt te verhogen, of om te kiezen voor een meer geleidelijke opbouw over meerdere jaren. Vergeet niet dat de belasting in 2025 van 30.5% meteen naar 34.2% ging. 
Een ander voorstel is om een deel van de extra inkomsten terug te investeren in verslavingszorg en consumentenbescherming, zodat de negatieve effecten deels worden gecompenseerd. Een derde optie zou zijn om belasting niet enkel bij de aanbieder te heffen, maar deels ook bij de speler. Dit ligt echter politiek gevoelig.

De Nederlandse online kansspelmarkt is nog jong. De legalisering in 2021 was een lang en moeizaam proces. Nu, slechts enkele jaren later, staat die balans alweer op het spel.

Hoewel het begrijpelijk is dat de overheid zoekt naar manieren om de begroting sluitend te krijgen, waarschuwen steeds meer partijen dat deze belastingverhoging wel eens een averechts effect zou kunnen hebben: minder legale inkomsten, meer illegaal gokken en een slechtere positie voor de consument. De discussie over de toekomst van online gokken is nog lang niet uitgespeeld.